Joystick

Izvor: Vidipedija
Skoči na: orijentacija, traži
Joystick WingMan tvrtke Logitech.
Joystick je računalni periferni uređaj koji se u pravilu sastoji od drške i baze. Pomicanjem drške (tj. promjenom nagiba u odnosu na osnovnu os) usmjeravamo svoje računalno utjelovljenje u željenom pravcu. Ove osnovne dijelove posjeduju svi joystickovi i oni im predstavljaju atribute po kojima su precizno definirani. Moderni joystickovi mogu imati još neke dijelove, npr.: POV Hat, dodatne tipke na glavi drške, throttle, odnosno kontrolu gasa, dodatne tipke na bazi i slično. Najčešća sfera uporabe joysticka su različite simulacije leta. Alan Kotok, čovjek koji je osmislio joystick, osnovnu inspiraciju za stvaranje ovakvog igračkog pomagala dobio je promatrajući avionsku palicu s borbenih aviona. Prva igra za koju je nastao joystick bila je igra Spacewar iz 1962. godine. Upravo za tu igru Kotok je osmislio spravu za upravljanje kako bi omogućio simultanu igru dvaju igrača. Osim kretanja po osima X i Y, moderni joystickovi podržavaju i kretanje po Z osi (ova komanda se u pravilu odrađuje okretanjem joysticka u smjeru ili suprotno smjeru gibanja kazaljke na satu oko vlastite osi duž drške). Ovo, kao i ostali evolucijski pomaci koje su joystickovi učinili od trenutka nastanka do danas izvor su revolucije u igrama i grafičkim podsustavima. Nekada davno, kada su igre bile plošne, odnosno dvodimenzionalne, igračima je bilo dovoljno imati kontrole "lijevo", "desno", "gore" i "dolje". S evolucijom igara i prelaskom u trodimenzionalnost, javila se potreba i za evolucijom kontrolera za upravljanje. Kod današnjih kontrolera osnovna razlika nije više neka napredna funkcija, već mnogo češće ugodnost i ergonomija igranja, deksteritet, inteligentnost force feedbacka i na kraju, a nipošto manje važan, marketing.

Mnogi joystickovi današnjice kreću se prema ekstremima. Jedna skupina proizvođača svoje joystickove pokušava učiniti što ugodnijima u igri oblažući ih gumenim oblogama i pazeći na ergonomiju, dok drugu skupinu čine proizvođači koji manje ili više vjerno pokušavaju oponašati avionske palice obraćajući više pozornosti na prilagodljivost joysticka različitim korisnicima. Tek rijetki uspijevaju pomiriti te dvije stvari.

Vanjske poveznice

  • Članak je preuzet iz časopisa VIDI
  • Časopis za računalne igre PC Play