Bethesda Softworks

Izvor: Vidipedija
Skoči na: orijentacija, traži
Logo tvrtke Bethesda Softworks

Bethesda Softworks proizvođač je i izdavač kompjutorskih igara, sa sjedištem u Rockville-u (Maryland). U industriji interaktivne zabave kompanija je najpoznatija po serijalu Elder Scrolls, a također je priznata kao kompanija koja je proizvela prvu sportsku video igru baziranu na realnom fizikalnom engine-u.

KRATKA POVIJEST

Osnovana 1986. od strane Cristophera Weavera, izvorno je trebala biti nazvana samo „Softworks“ ali naziv je u to vrijeme već bio patentiran, pa mu je dodan prefiks urbaniziranog područja sjeverozapadno od Washingtona. 1994. pripisuje joj se titula „divizije zabavnog softvera“ unutar MIT firme za inžinjersko istraživanje i razvitak, Media Technology Limited, a koje je Weaver bio izvršni direktor – pod čijom zastavom je Bethesda izvorno osnovana. Weaver osniva firmu kako bi ispitao može li se proizvodnjom i ponudom kvalitetnih igara održati na tržištu, dok je prvi zaposlenik ispod njega, Edward Fletcher – tehnički inžinjer, debugger i dizajner kompjuterske opreme – bio daleko skromnijeg razmišljanja. Fletcherova zamisao bila je dizajnirati jeftinije igre za, tada popularnu grafičku platformu, Amigu.

ZENIMAX MEDIA, Inc.

Logo Zenimax Media

2002. godine Bethesdu preuzima ZeniMax Media, Inc. koju također osniva Weaver, 1999. Sama ZeniMax kompanija predstavlja se kao unikatna organizacija koja spaja proizviđače, dizajnere, programere i različite talente priznate u svijetu kao umjetnike u stvaranju interaktivnih sadržaja, čiji radovi su vezani uz PC i sve vrste igraćih konzola do danas. Preko strateški uređenih partnerstva s raznim kompanijama iz iste poslovne branše, ZeniMax operira s idejom hijerarhijske podjele projekata svojim podružnicama (Bethesda Softworks, Vir2L Studios, ZeniMax Online Studios), dok se čelništvo bavi administrativnim poslovima i financiranjem istih. ZeniMax Online Studios odnedavno uživa medijsku pažnju izjavom o izradi MMO (eng. Massive Multiplayer Online) naslova, sa zasad neimenovanom tematikom – a za koju se vjeruje da je povezana s Bethesdinom Elder Scrolls franšizom.

IGRE

Gridiron!

Prva igra koju Bethesda proizvodi je „Gridiron!“, simulaciju američkog nogometa, koja svoju popularnost duguje svojevrsnoj igri slučaja. Fletcherova ideja o stvaraju simlacije footballa bazirane na tablicama i statistikama Weaveru se učinila neinventivnom, a o samom sportu znao je malo. Njegov dodatak ideji bilo je uračunavanje inercije, vektora kretanja, otklona, gravitacije i drugih fizikalni svojstva u igru, stvarajući tako prvi fizikalni engine u realnom vremenu (eng. real-time physics engine), u povijesti kompjuterske zabave. Igru izdaje Electronic Arts 1986. godine (za Amigu i Atari ST), u isto vrijeme ponudivši Bethesdi suradništvo i zajedničku izradu „John Madden Football“ naslova.


Iz brojnih Bethesdinih naslova često se ističe serijal „Terminator“ (1990) (1992 - Terminator 2029 i 1996 - SkyNet), o kojem se u krugovima analitičara interaktivne zabave često govori kao o „Doomu prije Dooma“. Baziran je na Xengine-u, koji slovi kao prvi engine s potpunom 3D perspektivom, realnim osvjetljenjem (eng. real-time light sources) i potpunim teksturiranjem (eng. full texturing).


Elder Scrolls 3: Morrowind

Projektom Elder Scrolls, koji Weaver pokreće 1992. prema izvornom programiranju Juliana LeFaya, Bethesda započinje učvršćivanje respektabilnosti među svjetskim firmama za izradu interaktivnog zabavnog softvera. Prvo poglavlje franšize, The Elder Scrolls:Arena (1994., MS-DOS) utire put brojnim nastavcima za gotovo sve igraće platorme (do danas: Daggerfall, Morrowind-Tribunal-Bloodmoon, Oblivion-Knights of the Nine-Shivering Isles). Po definiciji RPG s izvođenjem iz prvog lica sa , danas klišeiziranom, pričom o „rješavanju svijeta od zlog čarobnjaka“, igra je bila svojevrsni demostrator stvari koje su se mogle i trebale promijeniti na bolje u ondašnje vrijeme računalne zabave. Daljnji nastavci unapređuju koncept izvornika, a vrijednosti koje su ove igre utemeljile, danas se primjenjuju u većini igara sličnog sadržaja. Specifičnom fantasy ugođaju i izvedbi ovog serijala postojano se dodaju novi sadržaji zahvaljujući otvorenom kodu posljednjih dvaju nastavaka, koji zajednici obožavatelja i entuzijasta omogućuje izradu vlastitih materijala u engine-u igre.



Bethesda je pod povećalo javnosti i gomile fanova došla zbog rada na trećem nastavku Fallouta – čiju licencu je firma otkupila od Interplay Entertainment-a, 2004. godine. Fallout 3 je, nakon nekoliko godina razvoja, izdan 28. listopada 2008. u Sjevernoj Americi, 31. listopada 2008. u Europi i 4.prosinca 2008. u Japanu. Sukladno suvremenim pravilima izdavanja zabavnog računalnog softvera, osim na PC-u dostupna je na Xbox 360 i PS3 platformama. Pod palicom izvršnog producenta Todda Howarda, dugogodišnjeg zaposlenika tvrtke, Fallout 3 je prema dosadašnjim reakcijama ispunio većinu očekivanja. Od početka 2009. godine, na tržište izlaze ekspanzije u obliku sadržaja koji se distribuira preko internet servisa (do danas: Operation Anchorage i The Pitt)


PARNICA BETHESDA – ELECTRONIC ARTS

B5.jpg

Prva korporacijska suradnja uz vlastiti uspjeh veže i tužbu koju Bethesda Softworks ulaže protiv Electronic Arts-a. 1986. godine EA postaje izdavač prve Bethesdine igre, „Grindiron!“, za Atari ST i Amiga platformu, te zaključuje ugovor prema kojem je Bethesda licencirana za izradu EA serijala vezanog uz tematiku američkog nogometa - John Madden Footbal - . Optužba je tvrdila da je EA, nakon što je u spomenuti serijal uprogramirao veći dio izvornog koda Bethesdinog prvijenca (uključujući i hvaljeni fizikalni model), zaustavio izdavanje Gridiron!-a u korist Madden Football-a. Konkretne informacije o ishodu $7.3-milijunske tužbe iz 1987. ostale su nedostupne.



RUKOVODSVO I POLITIKA PROIZVODNJE

Cristopher Weaver

Osnivač kompanije – Christopher Weaver – danas je predsjednik inžinjerske firme Media Technology Ltd., specijalizirane za kompjutorske simulacije i korisnička sučelja, a funkciju izvršnog direktora Bethesde vrši Vlatko Andorov. Iako pod pokroviteljstvo ZeniMax-a, Bethesda Softworks ostaje među rijetkim preživjelim privatnim firmama koje izdaju i proizvode vlastiti softver, uživajući status veterana industrije interaktivne zabave (toj tu grupu također pripadaju EA, Origin Systems, Sierra Entertainment i Legend).

   „Dok se ostali oko nas gase ili bivaju progutani, Bethesda maršira po ritmu vlastitog bubnjara...“ 
                                                               (Chirstopher Weaver, 29.siječnja 2002.)

Bilo da se radi o razvijanju i dubini priče (serijal Edler Scrolls), dočaravanju atmosfere (Call of Cthulhu: Dark corners of the Earth), vjernosti temeljnoj ideji (Star Trek: Legacy, Fallout 3) ili igrivosti, naslovi proizvedeni ili producirani od strane Bethesde Softworks profesionalno su odrađeni i uživaju respekt tržišta i zajednice igrača, bez obzira na žanr kojemu pripadaju.